Home Berita Post View

Pentadbiran Penjara Israel Pindahkan 120 Tahanan ke Sel Kolektif

Sep 05, 2023 04:48 am

 

Suruhanjaya Tahanan dan Bekas Tahanan dan Kelab Tahanan Palestin mengumumkan, pihak pentadbiran penjara Israel mula memindahkan 120 tahanan yang terdiri daripada tahanan dengan hukuman tinggi dan pimpinan gerakan tahanan dari Penjara Nafha ke unit pengasingan kolektif. 

Pihak suruhanjaya dan kelab tersebut menjelaskan bahawa pemindahan ini adalah sebahagian daripada serangan berterusan ke atas para tahanan selain cubaan untuk merosakkan kestabilan mana-mana tahanan yang cuba diwujudkan dalam konteks rusuhan dan tindakan penyiksaan yang mereka alami. Ia juga sebagai tindak balas terhadap dasar-dasar dan langkah-langkah yang dikeluarkan pihak pentadbiran penjara. 

Mereka turut menyatakan, operasi pemindahan besar-besaran ini merupakan sebahagian daripada polisi yang dirancang terutamanya sebagai respons terhadap penentangan tahanan terhadap pentadbiran penjara. Pemindahan ini juga berlaku sejurus selepas lawatan yang dilakukan oleh Menteri Keselamatan Israel, Itamar Ben-Gvir, ke Penjara Negev dan Penjara Ofer.

 

Related