Home Berita Post View

Mogok Lapar Dilancarkan Berikutan Keputusan Lawatan Keluarga Tahanan Dikurangkan

Sep 04, 2023 04:27 am

 

Pihak pentadbiran penjara Israel menyatakan dalam sebuah kenyataan, sekumpulan tahanan Palestin berhasrat memulakan mogok lapar pada 14 September ini. Tindakan ini sebagai respons terhadap keputusan Menteri Keselamatan Israel, Itamar Ben-Gvir berkenaan pengurangan kekerapan lawatan keluarga tahanan daripada sekali sebulan kepada sekali dua bulan.

Ben-Gvir mengarahkan pihak pentadbiran penjara agar menghadkan lawatan keluarga tahanan dari Tebing Barat di penjara pendudukan agar lawatan ini dilakukan dua bulan sekali dan bukannya sebulan sekali.

Pelaksanaan arahan ini bermula Ahad semalam yang melibatkan kira-kira 1,600 tahanan, daripada 5,000 orang tahanan yang boleh menerima lawatan daripada keluarga mereka.

Keputusan ini merupakan satu lagi tindakan sewenang-wenangnya dan balas dendam terhadap para tahanan Palestin. Pada minggu ini, Ben-Gvir mengumumkan pembatalan penahanan pentadbiran ke atas para tahanan, termasuk pesakit dan warga emas yang hampir tamat tempoh hukuman. Sebagai rekod, dasar penahanan pentadbiran digunakan oleh pihak pengurusan penjara bagi mengurangkan kepadatan dalam penjara. 

Related