Home Berita Post View

Infrastruktur Terus Ditambah Baik di Penempatan Yahudi, Tebing Barat

Aug 30, 2023 04:18 am

 

Kementerian Luar Negeri dan Ekspatriat Palestin mengecam tindakan kumpulan penduduk haram Yahudi yang memasang rangkaian elektrik untuk pusat penempatan haram yang terletak di Bandar Qusra, selatan Nablus. Tindakan ini merupakan sebahagian daripada usaha bagi menyiapkan infrastruktur yang lengkap bagi dua pos penempatan di kawasan tersebut.

Kementerian turut menambah, langkah ini bertujuan untuk merampas lebih banyak tanah Palestin, menghalalkan pos-pos penempatan tersebut dan mengubahnya menjadi pemukiman penempatan haram. Ia merupakan sebahagian daripada rancangan penempatan yang bersifat rasialis yang telah dibentangkan kepada Perdana Menteri kerajaan Israel untuk membina penempatan yang besar di kawasan selatan Nablus. Kesannya, akan berlaku penambahan dan perluasan penempatan haram serta pemisahan wilayah penduduk Palestin dengan beberapa wilayah di sekitarnya.

Kementerian Luar menuntut Israel agar bertanggungjawab sepenuhnya dengan segera atas pengesahan pos-pos penempatan sewenang-wenangnya dan pencurian lebih banyak tanah rakyat Palestin. Ia menganggap tindakan ini sebagai penyusupan beransur-ansur yang tidak diumumkan secara rasmi di Tebing Barat, selain bentuk pengukuhan operasi rejim Israel.

Related