Home Berita Post View

Israel Tahan 398 Jenazah Syuhada

Aug 29, 2023 04:56 am

 

Sebuah kempen bertaraf nasional melaporkan bahwa rejim Israel masih menahan seramai 398 jenazah syuhada, termasuk 256 syuhada di Tanah Perkuburan al-Qaom dan 142 jenazah sejak polisi penahanan diperbaharui pada 2015. Kempen yang bertujuan bagi menuntut jenazah syuhada yang masih berada dalam tahanan Israel serta usaha mencari warga Palestin yang hilang tanpa berita. 

Tambahnya lagi, dua jenazah yang ditahan termasuk 14 jenazah kanak-kanak lelaki dan 5 jenazah kanak-kanak perempuan, selain 142 jenazah disimpan di dalam peti mayat, 256 jenazah ditahan di Kubur Angka (pemakaman tanpa nama) dan 75 kes warga tempatan yang hilang sejak awal tahun penjajahan. Sebagai rekod, antara jenazah syuhada yang ditahan ialah 11 syuhada gerakan tahanan.

Mereka menekankan, tindakan rejim Israel ini bertujuan untuk menghapuskan seluruh bentuk kehidupan dengan cara menyasarkan jenazah para syuhada, melanggar nilai-nilai kemanusiaan, maruah dan kehormatan para syuhada, serta merampas hak keluarga para syuhada yang sepatutnya memberi penghormatan terakhir kepada mereka. 

Related