Palestin Dalam Sejarah: Februari 1939-1980

Aug 09, 2022 08:51 am
Gambar asal diambil daripada laman web Berita Harian

Oleh: Muhammad Syahmi Afiq | Editor Persatuan Cinta Gaza Malaysia

15 Februari 1939

Pihak British telah mengadakan London Conference untuk berbincang, berunding dan mencapai kata sepakat di antara pihak Arab dan Yahudi di Palestin. Delegasi Arab ketika itu hadir dengan syarat mereka tidak mahu bersemuka dengan wakil Yahudi, kerana itu akan menunjukkan mereka mengiktiraf tuntutan Yahudi terhadap Palestin. 

Oleh kerana itu, pihak British terpaksa mengadakan mesyuarat dengan kedua belah pihak secara berasingan. Persidangan tersebut berakhir dengan kegagalan pada 17 Mac. 

Selepas Perang Dunia Kedua, British percaya bahawa sokongan Yahudi berada bersama pihak mereka. Bagaimanapun, kerajaan takut akan permusuhan dari dunia Arab. Pertimbangan geopolitik itu, dalam perkataan Raul Hilberg, "penentu" kepada dasar British sejak Mesir, Iraq dan Arab Saudi bebas dan bersekutu dengan Britain.

14 Februari 1948 

Peristiwa Serangan Haganah yang menimpa perkampungan Sa’sa’ (sebuah kawasan di Safad) memusnahkan 14 buah rumah serta membunuh 11 warga Palestin. 

19 – 20 Februari 1948

Berlaku pengusiran orang Arab Palestin di Qisarya, selatan Haifa dan rumah mereka dimusnahkan. Yang mengetuai tentera mengusir rakyat Palestin ketika itu ialah Yitzhak Rabin, pemenang Hadiah Nobel Keamanan, mantan Perdana Menteri Israel sebanyak 2 kali (1974-1977, 1992-1995). 

Hairan bukan, bagaimana penjajah begini boleh menang hadiah Nobel Keamanan? 

28 Februari – 3 April 1955 

Israel melancarkan serangan mengejut ke atas markas tentera Mesir yang terletak berdekatan Gaza, mengorbankan 38 anggota tentera; serangan susulan diikuti oleh golongan muda Palestin (salah satunya dipimpin oleh Khalil al-Wazir pada 25 Februari), yang cuba dielakkan oleh pihak Mesir. Ini akan membentuk dasar pertahanan Mesir terhadap Palestin. Dipimpin oleh pegawai Mesir, batalion pengawal negara Palestin dibentuk dan dilatih untuk menjaga sempadan Gaza, manakala berpuluh-puluh rakyat Palestin, menerima latihan khas Mesir untuk operasi di dalam wilayah Israel.  Selain itu, Mesir melakukan rundingan sulit untuk mendapatkan senjata canggih dari Blok Soviet. Menteri Pertahanan Israel, David Ben-Gurion mencadangkan kepada kabinet tarikh 3 April sebagai tarikh penaklukan Semenanjung Gaza. Walaupun dia gagal meyakinkan majoriti, dia kembali ke jawatan Perdana Menteri (menggantikan Moshe Sharett) tujuh bulan kemudian dan memberi peluang untuk merancang perang melawan Mesir pada tahun 1956.

20 Februari 1957

Presiden Amerika Syarikat ketika itu, Dwight D. Eisenhower mengumumkan bahawa Amerika Syarikat akan menyokong sekatan PBB kecuali Israel menarik diri dari Gaza dan sebahagian kawasan Mesir. Selepas pertukaran antara kedua negara, Amerika Syarikat memaklumkan pandangan mereka kepada Israel bahawa pada penghujung Februari, Teluk Aqaba "memahami" sempadan perairan antarabangsa dan bahawa tiada negara mempunyai hak untuk menghalang "laluan bebas dan tidak bersalah" yang melalui Teluk. Di Gaza, PBB mengesahkan hak Mesir untuk mengawal Teluk tersebut berdasarkan kepada Perjanjian Gencatan Senjata dan mengusulkan pada pemimpin Mesir bahawa selepas pengunduran Israel, UNEF akan memasuki Gaza dan mengambil alih fungsi pentadbiran dan polis.

*UNEF – United Nations Emergency Force

25 Februari 1958

Undang-undang Asas bagi Semenanjung Gaza diterbitkan dalam Warta Rasmi Gaza pada 25 Februari 1958, walaupun ia telah digubal oleh kerajaan Mesir pada 11 Mei 1955. Undang-undang itu merangkumi dua bahagian utama, yang pertama mengenai kebebasan dan hak, yang kedua mengenai kuasa eksekutif, perundangan dan kehakiman. Majlis Perundangan, yang kuasanya sangat terhad, terdiri daripada 10 orang ahli Majlis Eksekutif yang kesemuanya akan dilantik oleh Menteri Pertahanan Mesir; 10 ahli majlis perbandaran (Gaza, Khan Younis, Rafah, Deir al-Balah, Jabaliya); 4 pelarian Palestin yang dilantik oleh Majlis Eksekutif; 7 profesional (berasal dari Semenanjung Gaza) mewakili perubatan, pendidikan, undang-undang, perdagangan dan pertanian, dilantik oleh Majlis Eksekutif. Majlis Perundangan dibuka pada 15 Mac.

14 Februari 1968 

Pertukaran artileri dan mortar berlaku antara Israel dan Jordan, terutamanya di Lembah Baysan. Pada 15 Februari, pengebom jet pejuang Israel melancarkan serangan terhadap Jordan. Jumlah kematian yang ramai dilaporkan di pihak Jordan (56 maut, 82 cedera parah). Sumber Israel mencatatkan bahawa, sejak Jun 1967, terdapat 91 operasi terhadap Israel, yang dilakukan sama ada oleh angkatan bersenjata Jordan atau oleh gerila Palestin.

10 Februari 1980

Selepas pendudukan di Beit Hadasah di al-Khalil (Hebron) yang dipersetujui Kabinet oleh sekumpulan peneroka pada 27 April 1979, dan selepas pembunuhan seorang peneroka Israel di al-Khalil pada 31 Januari 1980, Israel mengenakan perintah berkurung selama seminggu di bandar itu dan mempertimbangkan untuk membenarkan orang Yahudi menetap di dalam bandar lama. Pada 10 Februari, Kabinet mengesahkan hak orang Yahudi untuk tinggal di al-Khalil, dan meluluskan pembinaan 1,400 unit rumah. Pada 23 Mac, Kabinet memutuskan untuk menubuhkan institusi keagamaan di dua bangunan di tengah-tengah bandar al-Khalil.

Related