Home Berita Post View

Baitulmaqdis : Penjajah Memaksa Rakyat Palestin untuk Merobohkan Kediamannya Sendiri

Aug 30, 2021 10:15 am

Agensi berita rasmi Palestin "Wafa" melaporkan bahawa pasukan penjajah Israel memaksa penduduk Baitulmaqdis, Oqab Ja’abis untuk merobohkan kediamannya di kota Jabal Mukaber, selatan Baitulmaqdis.

Dalam konteks yang berkaitan, Kementerian Urusan Baitulmaqdis memberi amaran dalam kenyataan akhbarnya terhadap penggunaan skema  “penyelesaian hak harta tanah” oleh penjajah sebagai perlindungan untuk merebut lebih banyak tanah dan ladang di Baitulmaqdis dengan menekankan bahawa skema ini termasuk dalam konteks peningkatan penempatan haram dan pemindahan etnik dan mengubah watak Arab-Palestin bandar tersebut. Baitulmaqdis merujuk kepada apa yang disebut "rancangan pusat kota" dan keputusan untuk memindahkan kediaman-kediaman di kawasan kejiranan Sheikh Jarrah dan Silwan selain untuk merobohkan puluhan kediaman lain di Silwan serta semua kawasan kejiranan di bandar Palestin.

Kementerian itu juga menunjukkan bahawa pemerintah Israel mengumumkan pelancaran rancangan ini bersama dengan pengumuman tentang penyitaan lebih dari 2,500 ekar tanah di bandar yang diduduki, memperingatkan bahawa ia akan berusaha merampas banyak tanah dengan alasan bahawa penduduknya tidak wujud di bandar.