Home Artikel Post View

‘Israel’ Wujud - TETAPI!

Jul 05, 2021 11:35 pm

Ibraheem Al-Zaeem

Kami tidak akan menafikan kebenarannya. Kami tidak akan mengatakan Israel yang kononnya dikenali sebagai wacana Arab yang dikenalkan dari tahun 1948 hingga 1967. Kami juga tidak akan lari daripada konfrontasi yang tidak dapat dielakkan, dan menerima kenyataan seadanya, seperti yang dilakukan oleh ‘Realis’.

‘Realisme’ seperti itu telah menjadi tidak asing lagi kepada orang ramai. Mereka percaya bahawa pendudukan Israel adalah takdir yang tidak dapat kami lari. Jika kami ingin hidup dalam aman, kata mereka, kami harus menyokong pendudukan itu kerana ia tidak dapat diperdaya, tidak dapat dihancurkan, dan kuat.

Ciri-ciri luar biasa manusia ini yang dibohongi oleh Zionisme telah mencipta musuh yang tidak dapat dikalahkan; pahlawan yang mesti kami berdamai dengan rela atau tidak. Menurut mereka, Zionisme dapat mengekalkan rejim dan takhta terutama di tengah realiti yang tidak stabil yang dialami oleh negara-negara Arab. Oleh itu, rejim Arab rela tunduk kepada Zionisme.

Oleh itu, tidak hairanlah bahawa sebilangan budaya dan seniman membiasakan dengan ‘Israel’ daripada menjadi ‘bertamadun’ dan ‘maju’. Mereka melihatnya sebagai jalan untuk berjaya dan pintu ke dunia. Tidakkah mereka tahu bahawa pendudukan Israel sebenarnya mengawal media dan wang?

Bagi mereka yang unggul, para cendekiawan, mereka mengunjungi ‘Israel’, sebuah negara saudara, sebagai tanda toleransi - ‘intipati’ agama adalah bagaimana mereka memahaminya. Ia adalah versi baru ‘Islam’, bukan? Atau mungkin versi lama; adakah anda belum membaca tentang toleransi dan pengampunan dengan ‘saudara’ jiran (Israel!).

Seniman, ahli politik, budiman dan cendekiawan - realisme, yang anda percayai, adalah tidak betul dan salah letaknya. Apa yang anda ingin kami percayai? ‘Rakan’ anda kasar dengan pengganas? Ia memburu mereka dan menang setiap pusingan? Dan adakah belas kasihan kepada orang yang berfikiran terbuka dan membolehkan mereka mengunjungi Al-Quds dan Al-Masjid Al-Aqsa? Anda percaya ia berfungsi melawan keganasan, dan untuk keselamatan dan keamanan kemanusiaan dan kedamaian.

Sebilangan besar orang Arab dan Muslim, termasuk saya, menolak untuk mengasingkan ‘Israel’ dari sifat gasarnya: pendudukan yang dilakukannya. Kesedaran ini percaya bahawa ia adalah pengkhianatan untuk melakukan sebaliknya. Oleh itu, bagaimana ada yang berharap agar orang Arab dan umat Islam dapat menerima barah ini tanpa berusaha menghapusnya? Bagaimana mereka mahukan agar kami dapat menyumbang kepada pembaharuan mentaliti Arab untuk menerima status quo sebagai kenyataan? Bagaimana kami meninggalkan sejarah, peradaban dan warisan kami? Untuk siapa? ‘Orang yang terpilih’?

Adalah tidak bijak bagi orang sakit untuk menafikan penyakit mereka; mereka menjadi mangsa mudah penyakit yang akan mematahkannya sepenuhnya. Rawatan tidak akan bermula sehingga orang sakit mengakui kebenaran, dan mengenal pasti kelemahan dan kekuatan mereka. Kami mengakui bahawa pendudukan berlaku, tetapi kami tidak menyedari kesahihan pencurian tanah dan sejarah kami - Abdel-Wahab El-Messiri.

Perbezaan di sini terletak: Kami tidak hidup terpisah dari kenyataan. Kami tidak terlalu memuliakan kekuatan pendudukan Israel dan juga tidak melemahkannya. Kami tidak percaya bahawa bertahan adalah yang paling kuat. Bukankah Israel telah dikalahkan dalam Perang Oktober? Adakah ia tidak berjaya menindas Intifada Pertama dan Kedua? Adakah ia tidak menarik diri tanpa mencapai objektif ketenteraan dan politik dalam tiga perang besar di Gaza?

Namun, jika anda - realis - bermaksud anda menentang anti-Semitisme, maka, kami juga menentangnya. Dari segi politik, permusuhan seperti ini bermanfaat bagi Zionisme. Walau bagaimanapun, kami tidak berada di sini untuk memberikan contoh agama dan sejarah yang menunjukkan toleransi Islam terhadap orang Yahudi dan orang lain.

Kami tidak menentang Yahudi; mereka dialu-alukan untuk tinggal di luar Palestin. Namun, di dalam Palestin - ahli politik, cendekiawan, seniman dan budiman yang terkasih - Jihad adalah jawapannya. Kami tidak akan mempercayai propaganda dan sejarah keraguan anda. Kami tidak akan percaya bahawa mereka tahu apa yang mereka mahukan, mereka melakukan apa yang mereka katakan, mereka tidak pernah kalah, mereka tidak pernah jatuh - kami tidak akan mempercayai anda dan meragui Al-Quran dan sejarah.

Ya, kami akan banyak berkorban, tetapi kami tidak akan ‘kalah’. Hanya jika kami mengikuti jejak mereka, kami akan kehilangan diri; dan - O! - perbezaan antara kehilangan wang, rumah, jiwa, dan tetap setia pada diri sendiri; dan kehilangan diri, bangsa, agama dan tempat suci.

Hiduplah penentang yang hidup di negara Islam dan Arab kami. Hayatilah sorakan mereka sambil bergema: Palestin adalah Palestin, dan Palestin akan bebas.